Corul Ion Vidu – Destainuiri

Corala „Ion Vidu” condusa de maestrul Remus Tascau ne-a incantat prin repertoriu, creatie interpretativa si daruire. Pretuiesc mult varietatea stilistica abordata, profunzimea mesajului adresat publicului. Bravo Coralei si maestrului.Alexandru Farcas – 14 mai 2000 „Cartea de Aur” a Corului Ion Vidu

…Corul „Ion Vidu” condus de Remus Tascau a devenit un cor profesionist, cu o impresionanta acuratete, un apreciabil simt al armoniei si al polifoniei, la care se asociaza interpretarea nobila a monodiilor si structurilor heterofonice;… Viorel Cosma (sub pseudonimul Eugen Vicos) – Revista „Melos”, decembrie 2010 …etapa Remus Tascau (1968 – 2010), cand ansamblul lugojan a devenit o formatie camerala de profil international (Germania, Franta, Italia, Elvetia, Anglia, tara Galilor, Grecia, Ungaria, Austria, Iugoslavia, Bulgaria).Doru PopoviciRevista „Actualitatea Muzicala”, Nr. 12, decembrie 2010

(…) imi amintesc, cum prin anul 1968, tatal meu, pe atunci cantor, organist si dirijorul corului la biserica romano-catolica, venea cu stirea aceasta acasa: corul „Ion Vidu” a fost preluat de un foarte tanar muzician! Apoi, cum profesoara mea de pian si acompaniatoarea corului, doamna Clara Peia, mi-a descris entuziasmata, vastul si nu in ultimul rand noul! repertoriu al corului. L-am cunoscut ca profesorul meu de teoria muzicii. Ca dirijor al corului „Ion Vidu” a aparut ca un mare muzician, care nu cunoaste compromisuri nici in arta si nici ca om. Am remarcat la Domnia-sa o neliniste creatoare, care este tipica pentru un om care vrea binele semenilor sai, care cauta armonii mai perfecte, mai curate, deci care-l cauta pe Dumnezeu – chiar si inconstient, sau indiferent in ce forma si prin care mijloace. Cu toate ca locul sau ar fi putut sa fie intr-un centru universitar, ca profesor la un Conservator, unde ar fi putut da mai departe vastele sale cunostinte si experiente dirijorale generasiei mai tinere si ca dirijor al unui cor profesionist a ramas fidel meleagurilor banatene.(…) (…) Pentru generatia mea, corul „Ion Vidu” si dirijorul Remus Tascau se confunda cu insusi destinul urbei noastre.(…)Dr. Franz Metz – organist si muzicolog

Laboratorul propriu-zis al actului interpretativ de calitate este, se stie, repetitia. in toate stadiile insusirii pieselor, de la descifrarea la slefuirea lor, repetitiile (la unele dintre ele chiar am asistat) sub mana lui Remus Tascau, constituie o inalta scoala de pedagogie privind atat cantul individual cat si pe cel colectiv (cel din urma definind formatia, ca garant al transparentei, acuratetii, omogenitatii, etc.), starea vocala a grupurilor si a ansamblului, pentru a carei obtinere se face nu doar „incalzirea” vocilor ci se desfasoara si unele studii specifice. Remus Tascau este un muzician de ales orizont artistic si cultural, preocupat in permanenta de repertoriul pe care il cultiva, in raport desigur si cu posibilitatile corului. El revine aproape obsesiv la complexa problematica pe care o ridica o piesa, un grup de lucrari asociate sau un intreg program. Am petrecut nenumarate ore cu Remus Tascau dezbatand astfel de probleme, de intrebari iscate de imediatul unui program dar si de perspectivele unei strategii ideale, avand intotdeauna senzatia ca maestrul, in ciuda parerilor pe care mi le solicita, avea sa-si rezolve singur, prin adanci si chinuitoare meditatii, intre nelinisti si certitudini, traseele cele mai adecvate intru atingerea etapelor superioare ale artisticului. Demn urmas al vajnicilor lugojeni, identificandu-si destinul cu acela al Corului „Ion Vidu”, Remus Tascau este un exponent de frunte al vietii noastre muzicale. ii uram viata lunga si succese in profesie.Gheorghe Firca – muzicolog

Prezenta corului „Ion Vidu” din Lugoj in concertele Filarmonicii „George Enescu” cu Simfonia a IX-a de Beethoven a reprezentat pentru publicul bucurestean unul din marile evenimente muzicale din ultimile stagiuni. Pentru mine aceasta colaborare a insemnat insa mai mult, a insemnat reluarea legaturilor cu Lugojul familiei mele, cu locurile de care – desi le-am cunoscut doar in vacantele din verile copilariei mele – ma simt legat cu toata fiinta mea. Urez membrilor acestei stravechi societati culturale romanesti sa continue marea traditie muzicala lugojeana pe care astazi, sub conducerea eminentului ei dirijor, Remus Tascau, o reprezinta cu atata stralucire. Fie ca aceste zile de triumf banatean la Bucuresti sa continue inceputul unei lungi si trainice colaborari intre doua institutii de cultura romaneasca, Filarmonica „George Enescu” din Bucuresti si Corul „Ion Vidu” din Lugoj! Mihai Brediceanu Bucuresti – 21 iunie 1987 „Cartea de Aur” a Corului Ion Vidu

Sincera mea pretuire si admiratie pentru devotamentul si pasiunea aratata in slujirea artei muzicale, pentru promovarea creatiei nationale si pentru diversitatea si dificultatea repertoriului, toate acestea aratate de-a lungil unui numar impresionant de ani de neintrerupta activitate. Totodata, calda mea apreciere pentru maestrul Remus Tascau, parintele spiritual al realizarilor contemporane ale ansamblului. Mihai Cosma – 14 mai 2000

(…) Sub conducerea lui Remus Tascau, corul „Ion Vidu” avea sa cunoasca o evolutie mereu ascendenta din toate punctele de vedere – timbre de calitate, cu evidente cunostinte muzicale, studii aprofundate de tehnica vocala, echilibru sonor intre compartimentele vocale, dezvoltarea muzicalitatii, abordarea unui mare si variat repertoriu. Ambitios din fire, profund in gandire, tenace, stapan pe cunostintele de specialitate, o solida cultura generala, consecvent telurilor sale privind latura interpretativa a creatiilor din diversele epoci, acordand o atentie crescanda problemelor de intonatie, ritm si acordaj, Remus Tascau s-a impus intr-un timp foarte scurt datorita frumoaselor sale realizari interpretative. Iar la prima sa aparitie la concursurile nationale, intotdeauna cu premii intai, s-a remarcat prin abordarea unor lucrari de anvergura ca „Miorita” si „Patru madrigale” pe versurile lui M. Eminescu de Paul Constantinescu, apoi lucrari semnate de Sabin Dragoi, Martian Negrea, Sigismund Toduta, Tudor Jarda, Alexandru Pascanu, Zeno Vancea sau Irina Odagescu. (…) Dirijorul Remus Tascau nu s-a abatut de la crezul sau artistic niciodata, mereu preocupat de largirea orizontului muzical al interpretilor, al formarii lor multilaterale in privinta patrunderii si intelegerii fenomenului artistic, al diverselor stiluri si epoci. (…) Cronicarii muzicali si-au exprimat in cuvinte elogioase inaltul profesionalism al diferitelor stiluri de interpretare, puterea lui de emotionalitate, redarea convingatoare si expresiva a mesajului muzical, de un evident grad de dificultate ritmica a intonatiei. (…) Mircea NeaguActualitatea Muzicala, nr. 8, august 2002

Mesterul REMUS TASCAU este un daruit al inaltimilor pline de cantec si poezie; in El frumosul de viata din oameni este ardent si nu poate fi evitat; …Ce superba damnatie!! Pe drumul lung ce l-a parcurs de la grandoarea si sinceritatea marelui Ion Vidu, urmat apoi de Filaret Barbu sau Dimitrie Stan – mai tanarul meu Coleg a construit in campul muzicii corale stramosesti o fantana binecuvantata de apa sfintita a traditiei si a insailat o rascruce care-l singularizeaza mirific. Cameralitatea banateana a corului sau, ce se preumbla prin tari si continente cu cantari de pretutindeni, ca si harnicia, tenacitatea-i romaneasca, l-au invaluit in celebritate si cred ca nu poate fi departe vremea cand va intra in legenda inaintasilor sai. Prof. univ. dr. doc. Marin Constantin – Fondatorul Corului National de Camera „Madrigal”

Multumim excelentilor profesionisti din corul „Ion Vidu” pentru aceasta seara memorabila in care sacrul si profanul si-au gasit in domniile lor interpretii ideali. Am fost impreuna mandri – la Roma – ca suntem romani. Teodor Baconsky, Ambasadorul Romaniei pe langa Sfantul Scaun – Santa Maria in Trastevere

Sunt tare fericit ca am avut prilejul sa ma intalnesc in orasul Varna cu arta interpretativa a corului „Ion Vidu” din Lugoj, Romania. Ce mi-a placut in mod special: sonoritatea spontana, claritatea intonatiei si transmiterea nemijlocita intre public si cor. Este meritul dirijorului Remus Tascau, care stie sa conduca cantaretii, sa-i antreneze, sa-i impulsioneze, avand in permanenta interesul pentru echilibrul artistic. V. Arnandov, seful catedrei de dirijat a Conservatorului din Sofia

Corul la romani s-a facut din pasiune, sute de formatii de amatori (din care nu au lipsit ansamblurile taranesti) inchegandu-se in secolul XIX numai din dorinta de comuniune spirituala, fara interese materiale, pentru bucuria de a face arta. in Banat, Bucovina si Transilvania insa, corul a constituit si un element de mandrie patriotica, un instrument de lupta sociala, un argument de existenta politica, un „glas” de libertate in momentele de asuprire politica. Corul „Reuniunii romane de muzica si cantari” din Lugoj, devenit dupa moartea dirijorului sau, Corul „Ion Vidu”, a insemnat un focar de arta nationala in peisajul miscarii artistice romanesti. Conducatorul acestui ansamblu de traditie seculara trebuia sa dispuna de un cumul de calitati profesionale si umane de exceptie. Aparitia lui Remus Tascau la conducerea Corului „Ion Vidu” a venit intr-un moment de cotitura in existenta formatiei, fiindca in regimul comunist, calitatile profesionale erau sacrificate in dauna altor „virtuti” sociale. Numai echilibrul acestui om a facut ca pana astazi, acest instrument de pasiune sa se transforme intr-unul de arta. A renunta la acel „colos” de odinioara, spre a construi o „bijuterie” vocala camerala nu a fost doar o problema de efectiv, ci o cotitura de raspundere artistica. (…) Experienta acestui maestru a pornit de la traditia mare vocala a banatenilor, de la potentialul lor fizic, de la disponibilitatea si ambitia unor cantareti pasionati, dornici sa faca dintr-un simplu colectiv artistic, un focar de arta intr-o zona a tarii scaldata in cantec de sute de ani. Remus Tascau si-a construit un repertoriu echilibrat, reprezentativ nu doar pentru Lugoj si Banat, ci pentru o Romanie unde corul s-a identificat cu omul. Am rasfoit cronicile de peste hotare ale formatiei lui Remus Tascau si am dedus ca strainii au inteles exact mesajul dirijorului si al cantaretilor, dar au apreciat mai ales echilibrul repertoriului care devine o carte de vizita a personalitatii maestrului. De la muzica religioasa la cea laica, de la folclorul romanesc (in special de la acele unice miniaturi vocale, numite colinde, fara egal pe plan mondial) pana la creatia culta contemporana, romaneasca sau straina. Corul „Ion Vidu” nu cunoaste granite, nu are preferinte, ci intelege sa slujeasca muzica, cu acel profesionalism care cucereste, subjuga, entuziasmeaza. A mentine azi in „viata” o asemenea formatie corala, ramane o performanta de om, nu de muzician, de bucurie comuna, nu de obligatie profesionala, calitati pe care Remus Tascau le-a dovedit cu prisosinta. Daca ar fi trait la Viena, Roma sau Paris, poate ca ar fi dispus de o sansa de afirmare mai rapida, dar si o destramare imediata. Remus Tascau a construit cu migala si perseverenta un colectiv de granit care poarta ceva din entuziasmul stramosilor lui Ion Vidu. Sa fim fericiti ca a ramas in Lugoj, unde miracolele se plamadesc mai greu, insa rezista mai multa vreme. Iata, ca 35 de ani din existenta lui Remus Tascau s-au topit in faurirea unui ideal artistic care a avut la baza pasiunea nemasurata pentru frumos. Viorel Cosma – muzicolog

il cunosc pe Remus Tascau de aproape 30 de ani, timp in care am avut – cu o intrerupere de opt ani – prilejul sa-i urmaresc evolutia artistica si maiestria dirijorala. Fie ca a fost vorba de interpretarea unor compozitii corale de ale mele, fie ca a prezentat in concerte sau in concursuri lucrari de toate genurile si din toate epocile muzicale, interpretarile sale au fost caracterizate intotdeauna de o maxima exigenta tehnica si artistica. Obsedat de perfectiune, si-a ingreunat nu numai lui viata, dar si a acelora, de la care astepta indeplinirea exigentelor sale. Rezultatul muncii i-a dat insa intotdeauna dreptate. Ceea ce realizeaza Remus Tascau pe planul cantatului coral are valoare internationala. Remus Tascau cunoaste tainele cantului coral la perfectiune, ceea ce ii da posibilitatea de a imbina in mod original exigentele stilistice cu o profunda emotionalitate artistica. Dar, Remus Tascau este, inainte de toate, un magician al sunetului. Sub bagheta lui magica, sonoritatile isi schimba frumusetile, precum raza de lumina franta in luciul diamantului slefuit: cand maiestuos-stralucitor, cand cristalin-diafan, cand senzual-voluptuos, dar mereu de o aleasa si nobila simtire. in felul acesta, corul „Ion Vidu” a capatat o sonoritate proprie, inconfundabila, la fel ca si stilul de interpretare inconfundabil al maestrului sau. Ce face, de pilda, Remus Tascau in madrigalul „Matona mia cara” de Orlando di Lasso, sau in prelucrarea lui Sabin Dragoi „Trandafir de pe razoare”, pentru a numi numai doua piese, stilistic atat de diferite, este arta corala pura. Bunul simt si marea sa muzicalitate ii permit libertati de interpretare, ce nu sunt la indemana oricui, dar care, prin originalitatea lor, prin realizarea tehnica perfecta si prin marea expresie si emotie artistica pe care le transmit, sunt unicate. Personal, am avut marea satisfactie de a asculta, intr-o interpretare desavarsita, o compozitie corala proprie care-mi este deosebit de draga – „Lumina lina” -, un poem coral in stil bizantin, pe versuri de Ioan Alexandru. Multumesc inca o data lui Remus Tascau si admirabililor sai coristi pentru acest dar minunat. Interpretarea acestei piese mi-a mers la suflet, a trezit in mine vechi si noi emotii, m-a facut sa retraiesc o anumita perioada de viata, nu tocmai usoara pentru mine. Datorez admiratie pentru magnificele realizari artistice nu numai lui Remus Tascau, ci si coristilor sai, care au dat dovada nu numai de talent muzical si de o desavarsita disciplina artistica, dar si de suficienta „capacitate de suferinta” pentru a putea face fata exigentelor „celibidachiene” ale mestrului lor. Cu dragoste si cele mai bune urari pentru viitor. Walter Mihai Klepper – compozitor si dirijor (Trebur – Germania)

Sunt adanc impresionat de interpretarea si calitatile corului Ion Vidu, de sonoritatea vocilor, de timbrele minunate, de felul de a canta. Arta corului inca o data ne-a convins de frumusetea si farmecul cantecului romanesc. intradevar, corul e un instrument perfect acordat, cu care talentatul sau dirijor, Remus Tascau, canta cu mare maiestrie. Z. Mednicarov, artist emerit – Bulgaria